Section divider type: arrow --
position: top
ARTIKELEN EN VERHALEN
Verslag event 'Toepassingen van AI in de meldkamer' | 21 september 2023
Terugblik op geslaagd event 'Toepassingen van AI in de meldkamer'
Event ‘Toepassingen van AI in de meldkamer’
Op 21 september organiseerde Meldkamerplein het event ‘Toepassingen van AI in de meldkamer’. De deelnemende bedrijven in Meldkamerplein, allen gerenommeerde spelers in het meldkamerdomein, maken zich immers hard voor kennisdeling en samenwerking. Vanuit die missie organiseert Meldkamerplein periodieke bijeenkomsten over actuele onderwerpen.
Het thema van deze bijeenkomst kon bijna niet actueler: artificiële intelligentie (AI) en de mogelijke toepassingen daarvan in meldkamers en control rooms. Vanuit diverse achtergronden gaven de sprekers hun visie. De interesse in het event was groot. Waar Meldkamerplein het aantal bezoekers normaliter beperkt tot zo’n 50 personen (met een goede verdeling van leveranciers en eindgebruikers) werd daar bij dit event van afgeweken en waren ruim 80 genodigden aanwezig bij gastheer Ordina in Nieuwegein. Tijdens de avond kwamen verschillende facetten van AI-toepassingen in het meldkamerdomein aan bod.
Dr. Ir. Sicco Verwer | Cyber Analytics Lab TU Delft
De eerste spreker, Dr. Ir. Sicco Verwer van het Cyber Analytics Lab van de TU Delft, sprak over de toepassing van machine learning binnen netwerken. Hij focuste zich op het verschil tussen ‘black box’ machine learning en ‘white box’ machine learning. In het eerste geval wordt uitgegaan van natuurlijke data. Dat is grillige data die zich niet in een begrijpbaar model laat vangen.
AI moet daarom worden toegespitst op gestructureerde data uit software, ofwel white box. Daarmee kan een interpreteerbaar model worden ontwikkeld. Met ‘explainable AI’ kan gevisualiseerd worden wat er binnen een softwaresysteem gebeurt. Dergelijke softwaremodellen kunnen ingezet worden om cyberaanvallen te groeperen, te visualiseren en te analyseren. Afwijkingen in patronen worden snel gedetecteerd in de visuele weergave en kunnen dan nader worden onderzocht. Dat levert een enorme tijdsbesparing op voor operators.
Ruud Toonders | Bosch Safety and Security Systems
De volgende spreker was Ruud Toonders van Bosch. Hij ging in op de ontwikkelingen op het gebied van intelligentie videoanalyse. Dankzij AI zijn daar al grote stappen in gezet. Slimme camera’s van Bosch beschikken over ingebouwde intelligente. Om tot bruikbare inzichten te komen, moet het systeem getraind – gevoed - worden met gigantische hoeveelheden data. Daardoor leert het systeem steeds beter objecten te herkennen, vanuit alle standpunten. Wat is een auto, wat is een persoon? En ook: wat is dat niet? AI in slimme Bosch-camera’s maakt hierbij gebruik van zgn. ‘background subtraction’-technologie.
Er wordt hard aan gewerkt om op termijn voorspellende oplossingen te kunnen leveren. De toepassingen daarvan in de meldkamer zijn legio. De ontwikkelingen gaan snel. Door het specificeren van ‘appearance attributes’ kunnen personen beter door de camera worden geïdentificeerd. Ruud benadrukte dat bij alle technologische oplossingen de nadruk altijd ligt op het leveren van robuuste oplossingen, die volledig compliant zijn met wet- en regelgeving.
Paul Verhaar | Politie AI-Expertise Team
Na de pauze was de beurt aan Paul Verhaar van het Politie AI-Expertise Team. Daar bleek dat meeste aanwezigen al gebruik maken van AI in de vorm van taalmodellen. Dat kan het bekende ChatGPT zijn, maar daaronder ligt nog een reeks van andere taalmodellen.
Dergelijke modellen kunnen bijvoorbeeld aangeven wat de meest voor de hand liggende vluchtroute is bij een misdrijf, waar de eenheden zich op het moment van het incident bevinden, welk voertuig bij het incident betrokken was, etc.
Informatie wordt beter georganiseerd, en dat levert een bruikbaar situationeel overzicht op. Uit een grote reeks meldingen kan snel een overzicht worden gedestilleerd van mogelijk relevante informatie. Zo wordt AI ingezet om de nationale veiligheid te verbeteren.
Paul benadrukte dat het doel van de toepassing van AI-taalmodellen bij de Politie altijd besluitondersteunend is.
Meindert Kamphuis | Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI)
Als laatste kwam Meindert Kamphuis van de RDI aan het woord. De RDI houdt zich bezig met regelgeving en regulering van toepassingen van AI, vastgelegd in de AI Act. Wat zijn risico’s van generatieve AI zoals ChatGPT, geclassificeerd van laag risico tot onacceptabele risico’s? Waar trekken we grenzen? Hoe wordt dit gemonitord en gereguleerd? Waarom is al die aandacht voor generatieve AI zo belangrijk?
Meindert benadrukte dat het belangrijk is om een systeem altijd een mandaat mee te geven: dit mag je er wel mee doen, en dit niet. Zo houd je de risico’s van toepassingen van AI en LLM (large language models) in de hand. Een boeiend verhaal over de toekomst van AI in de publieke sector.
Napraten: food for thought
Na de presentaties was er volop gelegenheid voor de genodigden om met elkaar in gesprek te gaan, onder het genot van een heerlijk buffet. Het onderwerp AI leeft in alle disciplines van het meldkamerdomein. Vanuit ieders professionele optiek werden de mogelijkheden en de risico’s van AI in de meldkamer besproken. Zoals: hoe ga je om met datastreams? Wat gebeurt er met die data? Hoe lang bewaar je data, en hoe doe je dat veilig? Hoe hou je toezicht op niet-toegestane beïnvloeding door AI-algoritmes, bijvoorbeeld op social media? Wat is toegestaan en ethisch in het kader van privacy, en hoe garandeer je dat de menselijke besluitvorming altijd finaal en doorslaggevend is?
AI houdt de gemoederen flink bezig. Het is duidelijk dat het fenomeen alleen maar aan terrein zal winnen, en dat de ontwikkelingen op het gebied van AI razendsnel gaan. Meldkamerplein bood tijdens deze inspirerende bijeenkomst inzicht in zowel de kracht als de risico’s van AI. Voor toekomstige kennisevenementen zal Meldkamerplein daarom blijven verkennen hoe AI de veiligheid en efficiëntie in control rooms verder kan verbeteren.
Contact
Heeft u nog vragen of wilt u meer informatie over de besproken onderwerpen? Neem gerust contact op met Roeland Staal, coördinator voor Meldkamerplein. Bij voldoende interesse kunnen we een round table organiseren, die dieper ingaat op specifieke aspecten van AI in een meldkameromgeving.
Dank aan alle sprekers en bezoekers voor hun bijdragen aan dit inspirerende event. We hopen u weer te zien bij toekomstige evenementen. De eerstvolgende kennisbijeenkomst van Meldkamerplein staat gepland voor februari 2024.
P.S. Dit verslag is tot stand gekomen zónder de hulp van AI.
Op 21 september organiseerde Meldkamerplein het event ‘Toepassingen van AI in de meldkamer’. De deelnemende bedrijven in Meldkamerplein, allen gerenommeerde spelers in het meldkamerdomein, maken zich immers hard voor kennisdeling en samenwerking. Vanuit die missie organiseert Meldkamerplein periodieke bijeenkomsten over actuele onderwerpen.
Het thema van deze bijeenkomst kon bijna niet actueler: artificiële intelligentie (AI) en de mogelijke toepassingen daarvan in meldkamers en control rooms. Vanuit diverse achtergronden gaven de sprekers hun visie. De interesse in het event was groot. Waar Meldkamerplein het aantal bezoekers normaliter beperkt tot zo’n 50 personen (met een goede verdeling van leveranciers en eindgebruikers) werd daar bij dit event van afgeweken en waren ruim 80 genodigden aanwezig bij gastheer Ordina in Nieuwegein. Tijdens de avond kwamen verschillende facetten van AI-toepassingen in het meldkamerdomein aan bod.
Dr. Ir. Sicco Verwer | Cyber Analytics Lab TU Delft
De eerste spreker, Dr. Ir. Sicco Verwer van het Cyber Analytics Lab van de TU Delft, sprak over de toepassing van machine learning binnen netwerken. Hij focuste zich op het verschil tussen ‘black box’ machine learning en ‘white box’ machine learning. In het eerste geval wordt uitgegaan van natuurlijke data. Dat is grillige data die zich niet in een begrijpbaar model laat vangen.
AI moet daarom worden toegespitst op gestructureerde data uit software, ofwel white box. Daarmee kan een interpreteerbaar model worden ontwikkeld. Met ‘explainable AI’ kan gevisualiseerd worden wat er binnen een softwaresysteem gebeurt. Dergelijke softwaremodellen kunnen ingezet worden om cyberaanvallen te groeperen, te visualiseren en te analyseren. Afwijkingen in patronen worden snel gedetecteerd in de visuele weergave en kunnen dan nader worden onderzocht. Dat levert een enorme tijdsbesparing op voor operators.
Ruud Toonders | Bosch Safety and Security Systems
De volgende spreker was Ruud Toonders van Bosch. Hij ging in op de ontwikkelingen op het gebied van intelligentie videoanalyse. Dankzij AI zijn daar al grote stappen in gezet. Slimme camera’s van Bosch beschikken over ingebouwde intelligente. Om tot bruikbare inzichten te komen, moet het systeem getraind – gevoed - worden met gigantische hoeveelheden data. Daardoor leert het systeem steeds beter objecten te herkennen, vanuit alle standpunten. Wat is een auto, wat is een persoon? En ook: wat is dat niet? AI in slimme Bosch-camera’s maakt hierbij gebruik van zgn. ‘background subtraction’-technologie.
Er wordt hard aan gewerkt om op termijn voorspellende oplossingen te kunnen leveren. De toepassingen daarvan in de meldkamer zijn legio. De ontwikkelingen gaan snel. Door het specificeren van ‘appearance attributes’ kunnen personen beter door de camera worden geïdentificeerd. Ruud benadrukte dat bij alle technologische oplossingen de nadruk altijd ligt op het leveren van robuuste oplossingen, die volledig compliant zijn met wet- en regelgeving.
Paul Verhaar | Politie AI-Expertise Team
Na de pauze was de beurt aan Paul Verhaar van het Politie AI-Expertise Team. Daar bleek dat meeste aanwezigen al gebruik maken van AI in de vorm van taalmodellen. Dat kan het bekende ChatGPT zijn, maar daaronder ligt nog een reeks van andere taalmodellen.
Dergelijke modellen kunnen bijvoorbeeld aangeven wat de meest voor de hand liggende vluchtroute is bij een misdrijf, waar de eenheden zich op het moment van het incident bevinden, welk voertuig bij het incident betrokken was, etc.
Informatie wordt beter georganiseerd, en dat levert een bruikbaar situationeel overzicht op. Uit een grote reeks meldingen kan snel een overzicht worden gedestilleerd van mogelijk relevante informatie. Zo wordt AI ingezet om de nationale veiligheid te verbeteren.
Paul benadrukte dat het doel van de toepassing van AI-taalmodellen bij de Politie altijd besluitondersteunend is.
Meindert Kamphuis | Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI)
Als laatste kwam Meindert Kamphuis van de RDI aan het woord. De RDI houdt zich bezig met regelgeving en regulering van toepassingen van AI, vastgelegd in de AI Act. Wat zijn risico’s van generatieve AI zoals ChatGPT, geclassificeerd van laag risico tot onacceptabele risico’s? Waar trekken we grenzen? Hoe wordt dit gemonitord en gereguleerd? Waarom is al die aandacht voor generatieve AI zo belangrijk?
Meindert benadrukte dat het belangrijk is om een systeem altijd een mandaat mee te geven: dit mag je er wel mee doen, en dit niet. Zo houd je de risico’s van toepassingen van AI en LLM (large language models) in de hand. Een boeiend verhaal over de toekomst van AI in de publieke sector.
Napraten: food for thought
Na de presentaties was er volop gelegenheid voor de genodigden om met elkaar in gesprek te gaan, onder het genot van een heerlijk buffet. Het onderwerp AI leeft in alle disciplines van het meldkamerdomein. Vanuit ieders professionele optiek werden de mogelijkheden en de risico’s van AI in de meldkamer besproken. Zoals: hoe ga je om met datastreams? Wat gebeurt er met die data? Hoe lang bewaar je data, en hoe doe je dat veilig? Hoe hou je toezicht op niet-toegestane beïnvloeding door AI-algoritmes, bijvoorbeeld op social media? Wat is toegestaan en ethisch in het kader van privacy, en hoe garandeer je dat de menselijke besluitvorming altijd finaal en doorslaggevend is?
AI houdt de gemoederen flink bezig. Het is duidelijk dat het fenomeen alleen maar aan terrein zal winnen, en dat de ontwikkelingen op het gebied van AI razendsnel gaan. Meldkamerplein bood tijdens deze inspirerende bijeenkomst inzicht in zowel de kracht als de risico’s van AI. Voor toekomstige kennisevenementen zal Meldkamerplein daarom blijven verkennen hoe AI de veiligheid en efficiëntie in control rooms verder kan verbeteren.
Contact
Heeft u nog vragen of wilt u meer informatie over de besproken onderwerpen? Neem gerust contact op met Roeland Staal, coördinator voor Meldkamerplein. Bij voldoende interesse kunnen we een round table organiseren, die dieper ingaat op specifieke aspecten van AI in een meldkameromgeving.
Dank aan alle sprekers en bezoekers voor hun bijdragen aan dit inspirerende event. We hopen u weer te zien bij toekomstige evenementen. De eerstvolgende kennisbijeenkomst van Meldkamerplein staat gepland voor februari 2024.
P.S. Dit verslag is tot stand gekomen zónder de hulp van AI.
Interview met Roeland Staal (Bosch Energy and Building Solutions) | december 2021
Roeland Staal (Bosch Energy and Building Solutions):
"Deze wereld is mijn passie" Roeland Staal is nog lang niet uitgekeken op de ontwikkelingen met betrekking tot meldkameroplossingen. Roeland Staal, senior manager Strategy, Consultancy en Customer Care kan putten uit ruim veertig jaar meldkamerervaring, waarin hij vanuit zijn onafhankelijke en verbindende rol met alle facetten van de meldkamer te maken had.
|
Interview met Jan Legters (vhp human performance) | november 2021
Jan Legters (vhp human performance): "Meldkamerplein is uniek kennisplatform voor klanten"
Voor VHP Human Performance en business consultant Jan Legters hebben meldkamers nauwelijks nog geheimen. VHP bouwt al meer dan twintig jaar aan toekomstbestendige meld- en controlekamers. Legters werkt zo’n vijftien jaar bij het bedrijf in Den Haag, maar was voor die tijd ook al actief in deze specifieke branche. |
Interview met Paul Kooistra (Ordina) | oktober 2021
Paul Kooistra: "Meldkamerplein is geen verkapte belangenorganisatie"
In omvang is Ordina één van de grootste partners in Meldkamerplein. De IT-dienstverlener is op vele gebieden actief, en heeft ook veel klanten in het veiligheidsdomein. “Wij hebben een lange historie in de meldkamerwereld”, geeft Paul Kooistra aan. In Meldkamerplein brachten hij en de andere initiatiefnemers bedrijven bij elkaar die eenzelfde focus hebben.
|
Interview met Marien van Wijngaarden (Marien van Wijngaarden management in advies en techniek) | september 2021
Marien van Wijngaarden: "Ik ben altijd op zoek naar de vragen achter de vragen"
De bouw van de nieuwe Kromhoutkazerne in Utrecht en de samenvoegingen van de meldkamers in de veiligheidsregio’s Rotterdam-Rijnmond en Zuid-Holland Zuid ziet Marien van Wijngaarden zelf als enkele van de hoogtepunten in zijn werk als projectleider/bouwmanager.
|
Interview met Thijs Holten (INTER) | september 2021
Thijs Holten (sales manager bij INTER): Wij doen veel meer dan aanleggen, adviseren en begeleiden. Wij ontzorgen."
”Waar het voor ons om draait in meldkamers is juiste informatie op het juiste moment beschikbaar stellen, zodat medewerkers zo snel en goed mogelijk de beste besluiten kunnen nemen." De stijlkaart met bijzondere opdrachten en oplossingen die zijn bedrijf kan presenteren, is haast eindeloos.
|
Interview met Rob Timman (TriOpSys) | september 2021
Rob Timman (TriOpSys): "De meldkamer is mijn grote liefde"
Uiteraard hebben alle onderdelen van TriOpSys de aandacht van directeur Rob Timman. Maar het is niet voor niets dat TriOpSys een van de initiatiefnemers was van Meldkamerplein. Zijn hart ligt in de meldkamer. “Voordat ik samen met twee anderen TriOpSys begon, heb ik zelf jarenlang meldkamers gebouwd. Ik voel echt liefde voor de meldkamer.”
|
Interview met Ralf Bogaers (CREON) | augustus 2021
Ralf Bogaerts (Creon): "Samen werken aan de meldkamer van de toekomst"
Al bijna 25 jaar houdt Creon zich bezig met het vervaardigen en inrichten van hoogkwalitatieve 24/7 werkplekken in control rooms en meldkamers. Niet zo gek dus dat het bedrijf de komende jaren voor de Landelijke Meldkamer Samenwerking blijft werken aan ‘de meldkamer van de toekomst’.
|