INTERVIEW MET JAN LEGTERS, BUSINESS CONSULTANT BIJ VHP HUMAN PERFORMANCE
"Meldkamerplein is een uniek kennisplatform voor klanten"
Voor VHP Human Performance en business consultant Jan Legters hebben meldkamers nauwelijks nog geheimen. VHP bouwt al meer dan twintig jaar aan toekomstbestendige meld- en controlekamers. Legters werkt zo’n vijftien jaar bij het bedrijf in Den Haag, maar was voor die tijd ook al actief in deze specifieke branche.
“Met VHP zijn we de afgelopen jaren bij zeker tien 112-meldkamers betrokken geweest”, steekt Jan Legters van wal. “In allerlei hoedanigheden en rollen. Bij reorganisaties van bestaande meldkamers, de bouw en inrichting van nieuwe, van het voortraject tot de uitvoering, soms juist in de evaluatiefase. En we bemoeien ons ook met gebruiksvriendelijke software voor meldkamers.” VHP is sterk in complexe werkomstandigheden, waarvan de meldkamer uiteraard een ultiem voorbeeld is. “We richten ons op de raakvlakken tussen mens en werk, mens en organisatie, mens en techniek. Eigenlijk ontwerpen we werk: hoe zitten de werkprocessen in elkaar? Hoe ziet de organisatie eruit, wat is de taakverdeling, hoe verloopt de samenwerking tussen de kleuren rood, wit en blauw? Wat wil de klant bereiken, met welke middelen? Wij vinden overal wel iets van. Maar altijd met de mens centraal in de organisatie.” Ergonomie gaat over veel meer dan alleen de spullen, legt Jan Legters uit. “Het gaat niet alleen om de fysieke, maar juist ook om de cognitieve kant van werk: kun je de informatie verwerken? Is de werkbelasting passend? Eerst moet je nadenken over de vraag hoe je wilt werken, hoe in ‘normale’ situaties en hoe bij calamiteiten. En van daaruit kies je de techniek en de spullen. Niets staat op voorhand vast. De laatste jaren is er enorm veel data beschikbaar. Dan kun je zeggen: doe mij alles maar: dan mis ik niets. Maar dat is een foutieve aanname, juist door de overload mis je relevante informatie en maak je fouten. Het is heel belangrijk om de goede keuzes te maken: welke informatie wil ik wel en welke wil ik niet gepresenteerd krijgen.” VHP helpt die keuzes maken. Legters: "Wij verstaan de kunst van het weglaten.” VHP is een enthousiaste deelnemer aan Meldkamerplein. “Het is een uniek kennisplatform voor klanten. Nee, zeker geen consortium. We hebben allemaal onze eigen verantwoordelijkheden. We weten bijvoorbeeld niet met welke tenders de andere deelnemers bezig zijn. Maar we kennen elkaar goed en weten wat we aan elkaar hebben, met iedereen hebben we wel eens of meermaals samengewerkt. TriOpSys, Bosch, Inter, Creon, Ordina, EAL, Marien van Wijngaarden. Op die manier zijn we ook in dit gezelschap beland. Wij passen er gewoon goed bij.” “Juist als kennisplatform heeft Meldkamerplein veel meerwaarde”, vervolgt Legters. “Het is een platform voor informatie, een beginpoort, een portal voor wie met een meldkamer bezig is. Heel waardevol. Want waar moet je beginnen als klant? De gemiddelde levensduur van een meldkamer is tien jaar, het is voor de meeste opdrachtgevers zeker geen gesneden koek. Dus hoe pak je dat aan? Dan is het mooi dat je bij Meldkamerplein partijen kunt vinden die dag in, dag uit met meldkamers bezig zijn. En die allemaal weer hun contacten hebben.” Het is daarom jammer dat de expo Rampenbestrijding, Incidentmanagement & Crisisbeheersing (eRIC) 2020 door corona geen doorgang vond, vindt Legters. “We hadden daar zo’n mooi plan voor. Een informatieplein met niet alleen de deelnemers aan Meldkamerplein, maar met nog eens achttien andere gespecialiseerde partijen. Heel concreet allemaal. Dat zou echt het zwaartepunt van de beurs zijn. Hopelijk komt het er volgend jaar alsnog van.” (De eRIC 2022 is gepland op 18 en 19 mei 2022). Toch valt er ook zonder expo genoeg te doen voor Meldkamerplein. “Wij zien allerlei ontwikkelingen, anderen zien weer andere ontwikkelingen. Door het delen van die informatie komen we met elkaar tot betere resultaten. Er verandert zoveel, en zo snel. Neem social media, soms is informatie eerder bekend op social media dan dat er een actieve melding binnenkomt.” “Vroeger was een control room de flessenhals waar alle informatie door heen moest, wat belemmeringen van de procesgang kon veroorzaken. Nu moet je het veel meer zien als een netwerk. Waarin de verbindingen veel korter en sneller zijn. Een netwerk dat bovendien naar alle kanten werkt. Dat je ook kunt inzetten om het publiek juist te bereiken, bijvoorbeeld om misverstanden uit de weg te ruimen. Het is belangrijk om alle voorwaarden te scheppen om tot de beste resultaten te komen. Voor de organisatie, en vooral voor de mensen die daar werken.” |
Meldkamerplein is een uniek kennisplatform voor klanten. Nee, zeker geen consortium. We hebben allemaal onze eigen verantwoordelijkheden. |