INTERVIEW MET MARIEN VAN WIJNGAARDEN, MANAGEMENT EN ADVIES IN TECHNIEK
"Ik ben altijd op zoek naar de vragen achter de vragen"
De samenvoegingen van de meldkamers in de veiligheidsregio’s Rotterdam-Rijnmond en Zuid-Holland Zuid en de bouw van de nieuwe Kromhoutkazerne in Utrecht ziet Marien van Wijngaarden zelf als enkele van de hoogtepunten in zijn werk als projectleider/bouwmanager. De complexiteit van de projecten, het belang van de primaire processen van de gebruikers, de samenwerking tussen de bij de aanleg betrokken bedrijven: zijn integrale benadering komt er het beste tot zijn recht. Sinds 2013 is Marien zelfstandig ondernemer in zijn bedrijf Marien van Wijngaarden - management en advies in techniek.
“Ik was onlangs nog in Utrecht en reed langs de kazerne. Het is inmiddels al een jaar of tien geleden, maar ik ben er nog steeds trots op”, vertelt hij over het hoofdkwartier van de Koninklijke Landmacht waarvan hij voor, tijdens en na de bouw projectleiding, bouwmanagement en nazorg deed. “Dat was echt een multidisciplinaire operatie met vele uitdagingen.” Eens te meer omdat tijdens het proces werd besloten dat de kazerne plaats moest bieden aan 1000 fte’s meer dan de eerder berekende 2300. Zijn succesvolle bijdrage aan het project gaf Marien van Wijngaarden - toen nog in dienst van bouwconsortium Komfort - het definitieve zetje om voor zichzelf te beginnen. “Dat kriebelde al veel langer.” Aan ervaring in alle soorten van bouw en verbouw geen gebrek. Van Wijngaarden groeide op in het bouwbedrijf van zijn familie. “Daar liggen mijn roots. Een middelgroot bedrijf, met zo’n 25 man personeel in dienst. We bouwden huizen, kerken, ziekenhuizen, scholen, en deden renovatie en verbouw.” Hij begon er als jonge jongen met vegen en betonstorten, doorliep achtereenvolgens de LTS, MTS en HTS en zijn werk groeide mee. Eerst binnen, maar vervolgens ook buiten het bedrijf. Van werkvoorbereider tot uitvoerder tot projectmanager, bij steeds grotere bedrijven. Zijn kennis van het bouwbedrijf in al zijn facetten komt hem tijdens zijn huidige werkzaamheden voor meldkamers nog steeds van pas. Niet toevallig was de eerste opdracht van Marien van Wijngaarden er een in de veiligheidssector. “In 1992 werd ik vrijwillig brandweerman, dat ben ik nog steeds in mijn woonplaats Capelle aan den IJssel. Ik weet dus wat er speelt, ik had een netwerk, van het een kwam het ander.” Bouw- en verbouwprojecten van brandweerkazernes, politiebureaus, ambulanceposten volgden elkaar op. Met de samenvoeging van de meldkamers Rotterdam-Rijnmond en Zuid-Holland Zuid als een van de hoogtepunten. “Ik doe nu een project in Utrecht, voor 70 kazernes. Dat gaat over de aanpassing van de luchtinstallaties in brandweervoertuigen. In het overleg met de gebruikers hoor je dan de opmerking: ‘Die spreekt onze taal’. Alleen daardoor al verloopt zo’n proces veel beter.” Meer nog dan bij andere projecten staat gebruikersparticipatie voorop bij de bouw, verbouw en inrichting van meldkamers. “Goed georganiseerde inspraak is altijd belangrijk! Een van mijn rollen daarbij is het zoeken naar de vragen achter de vragen. Er zijn zoveel partijen betrokken, en zoveel kruisverbanden: ICT, arbeid, taken, ergonomie, P&O. Het gaat om zaken als zichtlijnen (naar elkaar en naar de AV-schermen), klimaat, akoestiek (spraakverstaanbaarheid), redundantie van installaties en bio-dynamische verlichting.” Die bio-dynamische verlichting is vooral zo belangrijk omdat in meldkamers de klok rond wordt gewerkt. Marien: “Aan het begin van een dienst is er een andere intensiteit licht nodig dan later in de dienst. En ’s avonds en ’s nachts gelden er weer andere regels dan overdag. Waar het mij om gaat, is dat medewerkers op elk moment in hun dienst zo fit en alert mogelijk zijn en daardoor beter functioneren en samenwerken.” “Bij dat alles staat het primaire proces voorop. Ik ben hierin de pro-actief communicerende verwachtingsmanager die niet alleen de link vormt tussen gebruikers en uitvoerders, maar ook naar oplossingen zoekt voor onverwachte problemen.” Marien van Wijngaarden is kortom de spil in de integrale benadering. (september 2021) |
Bij de bouw of verbouw van een meldkamer zijn zoveel partijen betrokken, en er zijn zoveel kruisverbanden: ICT, arbeid, taken, ergonomie, P&O. |