INTERVIEW MET ROELAND STAAL, SENIOR MANAGER STRATEGY, CONSULTANCY AND CUSTOMER CARE
BIJ BOSCH ENERGY AND BUILDING SOLUTIONS
"Deze wereld is mijn passie"
Is er in de afgelopen decennia veel veranderd in de meldkamers? “Ja! Maar eigenlijk ook nee!”, vindt Roeland Staal. De senior manager Strategy, Consultancy and Customer Care kan bij Meldkamerplein-partner Bosch Energy and Building Solutions putten uit ruim veertig jaar meldkamerervaring, waarin hij vanuit zijn onafhankelijke en verbindende rol met alle facetten van de meldkamer te maken had. Staal is vanwege zijn leeftijd aan zijn laatste maanden bij system integrator Bosch Energy and Building Solutions bezig. “Maar ik ben echt nog niet klaar met de wereld rond meldkamers. Deze wereld is mijn passie, als zelfstandig consultant blijf ik er zeker in actief.”
De grootste verandering in meldkamers is de manier van werken, van lineair naar netcentrisch: de meldkamer als spin in het web waarin alle disciplines samenwerken. Data wordt gedeeld om calamiteiten zo goed mogelijk af te handelen, of te voorkomen en te de-escaleren. Staal: “Van big data smart data maken, van een reactieve opstelling naar een steeds meer pro-actieve en voorspellende opstelling.” Efficiënt werken door innovaties Aan de andere kant is er in de basis al die jaren ook veel hetzelfde gebleven. “Er is altijd al gezocht naar nieuwe manieren om zo efficiënt mogelijk te werken”, geeft Staal aan. “In de jaren zestig waren dat automatische brandmeldingen en het ‘stil alarm’. Er werd gebruik gemaakt van informatie op ponskaarten en van dia-projectie op schermen. Nu zijn dat bijvoorbeeld AI-toepassingen (artificiële intelligentie) die worden ingezet aan de hand van een verscheidenheid aan data en live-camerabeelden. Ook voor de-escalatie en om mogelijke calamiteiten te voorkomen. Het is een efficiencyslag die maar door blijft gaan en die een hoge vlucht heeft genomen.” Het is juist die gestage stroom aan veranderingen en innovaties die Roeland Staal nog steeds zo aanspreekt. “Dat heeft me altijd zoveel energie gegeven. Hoe kun je zo snel mogelijk over de informatie beschikken die je nodig hebt om zo efficiënt mogelijk te werken? Al veertig jaar maken we slagen en blijven we daarin innoveren. En ik heb dat kunnen doen binnen een onafhankelijke divisie van een prachtig bedrijf met zo ontzettend veel expertise en innovatieve power.” Verbindingen leggen Omdat Bosch als system integrator actief is, heeft Roeland Staal altijd veel contacten met andere partijen in de branche. “Mijn kracht ligt in het leggen van verbindingen. We zoeken altijd naar de beste oplossingen, en die hoeven niet per se van Bosch te zijn. Nee, dat schuurt zeker niet. We creëren met onze businesspartners en klanten een ecosysteem. Die samenwerking bevordert de kracht van de oplossingen. Wij zoeken daarin de samenwerking met zowel grote marktpartijen als met kleinere start-ups.” “Daarom passen wij ook zo goed binnen een ‘community’ als Meldkamerplein. Daar kunnen we onze kennis delen. Met elkaar en met de markt. Met klanten, producenten en leveranciers. Hoe beter we elkaar leren kennen, hoe beter de oplossingen die we kunnen bedenken. Ten dienste van onze klanten, maar ook ten dienste van de maatschappij.” Daarbij blijft onafhankelijkheid voorop staan. “Dat is onze kracht”, benadrukt Roeland Staal. “Meldkamerplein is een niet-commerciële partij waar iedereen in onze branche kan aankloppen voor advies, zonder direct zijn portemonnee te hoeven trekken. Wij jagen niet op de markt, wij willen graag meedenken over innovaties en oplossingen En op die manier ontwikkelen we niet alleen de markt verder, maar ook onszelf.” "Ik zie het als win-win waarvan zowel de marktpartijen als wij beter worden. Het idee van informatie voor jezelf houden om je concurrenten niet wijzer te maken, is achterhaald. Het gaat er juist om je visie met anderen te delen en vervolgens ook te leren van de visie van anderen. Het is uiteindelijk de klant die een keuze maakt voor de partij waarbij hij zich het beste thuis voelt, zonder dat er sprake is van een verplichte winkelnering”. (december 2021) |
Er is altijd gezocht naar nieuwe manieren om zo efficiënt mogelijk te werken. In de jaren zestig was dat het 'stil alarm', nu zijn dat bijvoorbeeld AI-toepassingen. Het is een efficiencyslag die maar door blijft gaan en die een hoge vlucht heeft genomen. |